تیپ های شخصیتی مختلف انسان ها:یکی از تئو ریهای جالب در زمینه تیپهای شخصیتی ،تئوری انیاگرام است که هنوز در ایران در بین روانشناسان متخصص و اساتیددانشگاه، چندان شناخته شده نیست.این تئوری در ابتدا توسط جورجیوف دانشمند و عارف بزرگ روسی مطرح شد و بعدهاتوسط روانشناسان خصوصا"نارن جو" وارد حیطه روانشناسی گردید و تا کنون پژوهشهای زیادی در ابعاد گوناگون روی آن صورت گرفته است و اکنون جایگاه ویژه ای در جهان پیدا کرده است.
تئوری انیاگرام یا تیپ های نه گانه (دز شکل فعلی آن) در واقع ترکیبی از عرفان شرقی و روانشناسی مدرن است .هدف جورجیوف از تحقیق در این زمینه شناخت ابعاد شخصیت انسان و ارائه راهکار برای رشد و خود آگاهی بیشتر انسان بوده است .زیرا جورجیوف بر این باور بود که تا انسان خود را به درستی نشناسد، قادر به کمک به خود و نیز کمک به دیگران نخواهد بود. او انسانها را به نه تیپ شخصیتی تقسیم می کند که هر تیپ دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می باشد .در اینجا این نه تیپ به صورت خیلی مختصر ارائه می شود:
1-تیپ کمالگرا:
این افراد به دنبال کامل بودن در همه چیز هستند و از ناکامل بودن خود سر خورده اند.ایده آلیست هستند و هر قدر هم پیشرفت کنند باز راضی نمیشوند و یک ندای درونی به آنهامیگوید که خوب کار نمی کنی . این افراد به احتمال خیلی زیاد، دارای والد یا والدین ایراد گیری بوده اند که به راحتی راضی نمی شدند.این اشخاص هم ،ایرادگیر و کنترل کننده و معمولادارای اضطراب هستند و زمینه شخصیت وسواسی در آنان زیاد است، زیرا این ویژگیها را حد اقل از یکی از والدین یاد گرفتند.
2-تیپ مهرطلب یا کمک کننده:
.این افراد دائم به فکر دیگرانند.خود را به آب و آتش می زنند تابه دیگران کمک کنند.به قول قدیمیها حسن هلاک هستند .نیاز به محبت و توجه دارند .قادر به "نه" گفتن، نیستند، چون از طرد شدن واهمه دارند.افرادی وابسته و متکی به دیگرانند.حرمت ذات پایینی دارند و همواره به دنبال تایید و تحسین دیگرانندو...
3-تیپ پیشرفتگرا یا موفقیت جو:
این افراد برای پیشرفت سخت کار میکنند و جویای نام و مقام هستند.افرادی پر کار و رقابت جو هستند و برای پیشرفت کردن دست به هر اقدامی که لازم باشد میزنند. در حالت افراطی به تیپ "آ" تبدیل میشوند و ورکالیست هستند و بیشترین لذت را در کار کردن میبرند .این خطر در آنها وجود دارد که توجه به کار و موفقیت و رقابت با دیگران بیش از توجه به خود و خانواده اش اهمیت پیدا کند ...
4-تیپ رمانتیک محزون یا هنرمند:
این افراد بسیار احساساتی و زود رنج هستند .خود را با احساسات دیگران درگیر می کنند و چون از تخیل بسیار نیرومندی برخوردارهستند خودشان هم دچار همان احساسات می شوند.افسردگی و نوسان خلق در این افراد زیاد مشاهده می شود.از کارهای یکنواخت خسته می شوند و نیز اگر امکان آن باشد ولخرج هستند. در بین نه تیپ انیاگرام حساسترین تیپ شخصیتی، افراد تیپ چهار هستند و زندگی در کنار این افراد مثل راه رفتن روی یخ است ....تضادهای وجودی زیادی دارند و...(احتمال ابتلا به اعتیاد در این تیپ، به نسبت سایر تیپها ،بیشتر است).
5-تیپ فکور:
این افراد بسیار در خود فرو رفته یا درونگرا هستند (از بودن در جمع لذت نمی برند و اجتماع گریزند) .قادر به ابراز احساسات خود نیستند و معمولا تمایل کمی برای ازدواج دارند.در کلاس معمولا در ردیف آخر می نشینندتا همه را ببینند ولی دیگران او را نبینند.دوست دارند دیده نشوند و نامرئی باشند .همواره احساس را بعد از عقل تجربه میکنند.اهل کتاب خواندن و جمع آوری اطلاعات هستندو می خواهند از همه چیز سر در بیاورند ...
6-تیپ وفاخو، وفاجو و شکاک:
این افراد به همه چیز سوء ظن دارند . افرادی محتاط هستند . می خواهند بدانند که در ذهن دیگران راجع به آنها چه می گذرد.نگران خیانت و بی وفایی دیگرانند .معمولا اضطراب دارند و دوست دارند وظیفه آنها در جایی که هستند مشخص و تعریف شده باشد.و...
7-تیپ خوش بین و خوش گذران:
این افراد به دنبال لذت جویی بوده و برونگرا ترین تیپ در بین نه تیپ انیا گرام هستند.تابع فلسفه اپیکور هستند که زندگی یعنی لذت بردن و دوری از درد .افرادی اجتماعی و رفیق باز هستند. معمولا همه فن حریفند و در چند چیز تبحر دارند و بسیار خوش بینند. همواره به دیگران امید میدهند،نگران نباش همه چیز درست میشه. اهل بلوف زدن و خالی بندی و یا غلو کردن هم هستند و...( به خاطر لذت جوئی ، تنوع طلبی و هیجان خواهی بالا، احتمال گرایش به اعتیاد در این تیپ نسبتا زیاد است)...
8-تیپ چالشگر یا قدرت طلب:
این افراد به دنبال قدرت و تسلط بر دیگران هستند . دوست دارند مدیر و رهبر باشند و دستور بدهند. بسیار کنترل کننده هستند و آمرانه با دیگران رفتار میکنند.تمایل به دیکتاتور بودن دارند. اگر دیگران خصوصا زیر دستان آنها ،از آنان اطاعت نکند، سخت بر آشفته و عصبی می شوند..در عین حال حمایت کننده هم هستند و از زیر دستان خود حمایت میکنند ولی به این شرط که آن افراد مطیع اوامر این عالی جنابان باشند ؟! .افرادی انتقام جو بوده و .
9-تیپ صلح طلب و میانجی:
این افراد دنبال آرامش و صلح و آشتی با دیگرانند.همواره میخواهند بین دیگران میانجی شوند تا بین آنها آشتی بر قرار کنند.افرادی انطباق پذیر و تابع هستند.از درگیری و خشونت پرهیز می کنند و حتی شاید از آن می ترسند.نسبتا تنبل هستند .در تصمیم گیریها مشکل دارند و آخرین تصمیم را درست نمی گیرند و...
این ویژگیها سرنخهای این تیپها بودند .و شرح تفصیلی آن زیاد است.فرض بر این است که هر فرد همانگونه که دارای یک گروه خونی است دارای یکی از این تیپهای شخصیت می باشد. در ضمن میزان سلامت شخصیت در هر تیپ از یک تا نه در نوسان است .افراد در هر تیپ می توانند از سلامت کامل تا عدم سلامت در نوسان باشند . نکته دیگر اینکه نه گروه شخصیتی به سه گروه یا مثلث تقسیم می شوند و در درون هر مثلث ،هر تیپ به ویژگیهای بعضی تیپها نیز گرایش دارد که اصطلاحا به آن بال یا وینگ می گویند .این مثلثها به شرح زیر است:
1-مثلث اراده که شامل تیپهای یک،هشت و نه است.
2-مثلث قلب یا احساسات که شامل تیپهای دو،سه و چهار می باشد.
3-مثلث مغز یا تفکر که شامل تیپهای پنج،شش و هفت است.
برای شکل گیری هر تیپ علل خاصی پیش بینی شده است که بیشتر بر میگردد به تجربیات خاص دوران کودکی و نحوه ارتباط والدین باکودک .راه رشد و سلامت هم برای هر تیپ خاص همان تیپ است . برای شناخت تیپ شخصیتی خود باید با ابزار دقیق که همان تست شخصیت انیاگرام است ،مورد آزمون قرار گیرید و سپس راههای رشد و سلامت شخصیت خود رابا کمک روانشناس آشنا و مسلط به این تئوری، باز یابید.اینجانب برای اولین بار در ایران ، این تست را تدوین و استاندارد کردم و دارای 75 گویه یا آیتم است و برای مشاوره و رواندرمانی بسیار کمک کننده بوده است.
چون درخت فروردین، پر شکوفه شد جانم؛
دامنی ز گل دارم، بر چه کس بیفشانم؟
ای نسیم جان پرور، امشب از برم بگذر؛
ورنه این چنین پرگل تا سحر نمی مانم.
لاله وار خورشیدی در دلم شکوفا شد؛
صد بهار گرمیزا سر زد از زمستانم.
دانه امید، آخر، شد نهال بارآور:
صد جوانه پیدا شد از تلاش پنهانم.
پرنیان مهتابم در خموشی شبها؛
همچو کوه پابرجا، سر بنه به دامانم.
بوی یاسمن دارد خوابگاه آغوشم؛
رنگ نسترن دارد شانه های عریانم.
شعر همچو عودم را آتش دلم سوزد:
موج عطر ازان رقصد در دل شبستانم.
کس، به بزم میخواران، حال من نمیداند،
زان که با دل پرخون، چون پیاله خندانم.
در کتاب دل، سیمین، حرف عشق میجویم؛
روی گونه می لرزد سایههای مژگانم...
روحش شاد شاعر معاصر ایرانی : سیمین بهبهانی
1.بازگو کردن کار گناه پیش دیگران چه برای اعتراف چه برای افتخار از خود آن گناه بدتر است
2.از دشمنان خود نترسید زیرا کسی که دشمنی می کند حتما احمق و نادان است کافیست شما دشمنی نکنید و دانا باشید
همیشه دانا بر نادان پیروز است
3.انسان ها هرچه دانا تر باشند خوش اخلاق تر و سخاوتمند تر می شوند پس به کنش های بداخلاق ها و بی گذشت ها
توجه نکنید که نادان هستند
4.اگر همه چیزت را فدای شرفت کردی بکن اما شرفت را فدای هیچ چیز نکن شرف سرمایه ی انسان است
5.حتی اگر از بهترین کتاب ها چیزی خواندید یا از برترین انسان ها چیزی شنیدید اول فکر کنید،بسنجید و بعد بپذیرید
6.انسان بودن و انسان ماندن دشوار است اما ارزشش از این دشواری بیشتر است برای خوب بودن کافیست خودتان باشید و
نقش بازی نکنید همه انسان ها دارای ذات خوبی هستندشما خوب هستید و خوبی را دوست دارید این واقعیت و فطرت
شماست
7.عمر ما میزان لحظه هایی است که عاشق بوده ایم و عشق ورزیدیم بقیه اش فقط رنج و عذاب است
8.خیلی حواسمان به کار هایمان باشد ما نه تنها در برابر کنش های خود بلکه در برابر دیدگاه عمومی از انسانیت مسولیت
داریم خراب کردن چهره ی انسانیت پایمال کردن حقوق دیگران است
9.زندگی شاخه های درهم تر و خشک است یادمان باشد نه تر ها را به جرم خشکی خشک ها سوزانیم نه خیال تر ها خشک ها
را در نگاه مان لطیف کند
10.ساختمان شخصیت انسان باید نمای زیبایی داشته باشد چه از درون و چه از برون همان گونه که آراستگی صورت و پوشاک
بدون اخلاق و انسانیت ارزشی ندارد،ژنده پوشی و کثیفی هم توهین به انسانیت است
11.انسان هایی که به دیگران کمک می کنند برترین و بهترین انسان ها هستند لیاقت کمک کردن به دیگران نصیب هر کسی
نمی شود
12.ای کاش اندیشه ها و سرمایه هایی که در سالهای فراوان سنگ و نیزه را به صلاح های هوشمند و بمب اتم رساند تا بهتر
بجنگند،برای کشف روش های صلح و دوستی و انسانیت صرف می شد
13.گاهی خدا مستقیم و بی واسطه صدا می زند اسمش را وجدان نهاده ایم
14.جهان آیینه ی کنش های ماست خوبی کن تا خوبی ببینی خوب بگو تا خوب بشنوی خوب اندیشه کن تا درباره تو خوب اندیشه کنند
15.وقتی گفتی "من" خنده ام گرفت ما با هم چه هستیم که جدا جدا چه باشیم؟ ادعای تو مرا یاد گدایی انداخت که فکر می کرد
پادشاه است زندگی جایی است که نیازمندی نیاز به آب و غذا و هوا و خیلی چیز های دیگر و نیازهایت تو را ناچار به هرکاری می
سازد زنده بودن به همین سادگی خار و کوچکت کرده است و این داستان هزاران سال است که تکرار می شود
16.انسان کسی است که بتواند بدی ها را با خوبی ها پاسخ بدهد ما اشرف مخلوقات هستیم که خوبی را جایگزین بدی کنیم و
مهربانی و راستی را جایگزین کینه و دروغ کنیم و عشق را جایگزین شیطان کنیم یادمان نرود ما برترین آفریده ی خدا هستیم...
17.تو به من ضربه زدی اما من تلافی نکردم چون می ترسیدم می ترسیدم از دعوای دو انسان که به شرف انسانیت ضربه وارد
شود اگر من تلافی می کردم بازی یک یک نمی شد بلکه من و تو دو هیچ به انسانیت می باختیم
18.اندیشیدم که اندیشمند شوم اما دردمند شدم و اینگونه کنجکاوی هایم مرا به کنج تنهایی کشاند
19.او خطر را می دید احساس می کرد و گرگ ها را و ما نمی دیدیم و نمی فهمیدیم و نادانی خود را پای او نوشتیم اسمش را
گذاشتیم"چوپان دروغگو"
یادمان باشد قبل از اینکه قضاوت کنیم خودمان را جای طرف مقابل قرار بدهیم و از دیدگاه او بنگریم و بندگان خدا را دوست
بداریم و به دیگران هم حق بدهیم.
20.برای کسی که درک نمی کند شنیدن با نشنیدن و دیدن با ندیدن فرقی ندارد.
21.عشق هدف آفرینش است پس بگذار هدف زندگی ات نیز باشد.
22.کارگر از صبح تا شب زحمت کشیده بود تا مقدار ناچیزی روزی حلال به دست آورد اما در صف نانوایی زودتر از کودک
خردسالی که جلوی او در صف بود نان گرفت و حق کودک را ضایع کرد بیچاره این همه زحمت کشید و دست فرجام نان حرام
بر سر سفره برد
منفور ترین انسان ها کسی است که حق دیگران را ضایع کند*حق نام خداست*
23.نادان ترین انسان ها کسی است که به بدی ها،خشونت ها و کار های خلاف خود می بالد
تنها نیکویی و مهربانی است که افتخار می آفریند
اعتماد به نفسی که از راه خلاف باشد دروغین و پوشالی است و پایانی جز تباهی ندارد
24.کسی که باعث ترس و وحشت دیگران بشود هرگز روی آرامش را نخواهد دید
25.سرنوشت نمایش اندیشه های ماست
نیک اندیشان سرنوشت خوب و بد اندیشان سرنوشت بد دارند
26.کاش به جای آن که به رسم جنگل به کودکان یاد می دهیم برای دفاع از خود با دیگران جنگ و دعوا کنند به رسم انسان ها
یاد می دادیم برای دفاع از انسانیت دیگران را دوست داشته باشند
تربیتی که در آن عشق و دوستی نباشد بی فایده است
.ساعت دیواری
ثانیه شمار
چند ثانیه ی دیگر؟
حس یک سرسره ی سرپوشیده که انتهایش پیدا نیست
اما نزدیک
لذت ها و ترس هایی کوتاه
زندگی ات اینگونه رو به پایان است
من دیگر سکوت می کنم چون فرصت کم است
خودت فکر کن
Three things in life that are never certain
سه چیز در زندگی پایدار نیستند
Dreams
رویاها
Success
موفقیت ها
Fortune
شانس
Three things in life, once gone never come back
سه چیز در زندگی قابل برگشت نیستند
Time
زمان
Words
گفتار
Opportunity
موقعیت
Three things in human life are destructive
سه چیز در زندگی انسان را خراب می کنند
Alcohl
الکل
Pride
غرور
Anger
عصبانیت
Three things are constructive in life
سه چیز انسانها را می سازند
Hard Work
کار سخت
Sincerity
صمیمیت
Commitment
تعهد
Three things are most valuable in life
سه چیز در زندگی بسیار ارزشمند هستند
Love
عشق
Self-Confidence
اعتماد به نفس
Friends
دوستان
Three things should never be shattered in life
سه چیز در زندگی که هرگز نباید از بین بروند
Peace
آرامش
Hope
امید
Honesty
صداقت
And how beautifully these three important things in life, are expressed by Dr.Ali Shariati
و چه زیبا این سه چیز مهم در زندگی از دیدگاه دکتر علی شریعتی بیان شده
Never rely on three things
به سه چیز هرگز تکیه نکن
Pride
غرور
Lie
دروغ
Love
عشق
A pride individual gallops
انسان با غرور می تازد
He loses by telling lies
با دروغ می بازد
And dies with love
و با عشق می میرد
Our happiness in life is based on three principals
خوشبختی زندگی ما بر سه اصل است
Yesterday"s Experience
تجربه از دیروز
Benefiting the present
استفاده از امروز
And Hope for Tomorrow
امید به فردا
The destruction of our lives are also based on three principles
تباهی زندگی ما نیز بر سه اصل است
Regret for Yesterday
حسرت دیروز
Wasting Today
اتلاف امروز
Fear of Tomorrow
ترس از فردا
ا دیان الهی
بنا به نص قرآن کریم، روزه علاوه بر مسلمانان بر امتهای پیش از آنها نیز واجب بوده است،1 البته بنا به نظر علمای تفسیر، علی رغم وجوب روزه بر تمام اقوام پیش از اسلام، روزه ایشان شبیه روزه مسلمانان نیست؛ به عبارتی همه پیغمبران به امتهای خود دستور روزه دادهاند هرچند هرکدام، راه مخصوصی برای انجام این واجب الهی داشتهاند. مثلاً مدت زمان روزهداری در اسلام از سپیده فجر تا غروب خورشید است که ممکن است در ادیان دیگر متفاوت باشد و چه بسا روزه در ادیان دیگر، از جمله یهود به صورت دیگری مطرح باشد؛ مثلاً روزه سکوت که به واسطه نذر، سوگند و... واجب میشد. حال آن که در اسلام این نوع روزه جایز نیست. از امام سجاد(ع) نقل شده است: صوم السکوت حرام؛2 روزه سکوت حرام است و این به جهت تغییر شرایط اجتماعی و است. بنابراین، در میان ادیان الهی احکام و مقررات زیادی که مشابه هم باشند یافت میشود، از این رو یکی از مبانی گفتگوی بین ادیان الهی همین احکام و مقررات متشابه میتواند باشد.
روزه در صحف حضرت ادریس(ع): حضرت ادریس پیامبر(ع) در صحف خویش میفرماید: هرگاه وارد ماه روزه شدید، خود را از هر پلیدی و ناپاکی پاک کنید و برای خداوند با قلبی خالص و نورانی و پاک از فکرهای بد روزه بگیرید. دهنهای شما نباید فقط از خوردنیها امساک کند بلکه جوارح نیز باید از گناهان به دور باشند (یعنی اعضا باید از معصیت خدا امساک نمایند)
روزه در دین یهود: بعد از غرق شدن فرعون، قوم موسی از وی تقاضای کتاب کردند؛ چون خداوند میخواست کتابی برای هدایت این قوم بفرستد، ابتدا به حضرت موسی وحی فرمود که در پایین کوه طور سی روز روزه بگیرد. موسی(ع) چنین کرد ولی متوجه شد که بر اثر روزه، بوی دهانش تغییر کرده است. با خود اندیشید که چه بسا با چنین بویی مناجات نمودن مناسب نباشد پس، از پوست درخت خوشبویی برای مسواک زدن استفاده کرد تا بوی دهانش رفع شود. در وقت مناجات، جبرئیل آمد و گفت: بوی دهان روزهدار در نزد خداوند از بوی مُشک خوشتر است.4
در بخشهای مختلف کتاب عهد قدیم ـ کتاب مقدس یهودیان ـ از روزه داشتن قوم یهود و حتی غیر یهود سخن به میان آمده و نشان دهنده آن است که این قوم به عناوین مختلف روزه میگرفتهاند؛ مانند روزه داشتن داود، عزرا، الیاس، دانیال و... از این رو روزه، یک ادب دینی کاملاً متداول برای نیل به هدف مورد نظر در میان یهودیان بوده است.
قوم یهود در موارد مختلف مبادرت به روزه گرفتن میکردند؛ از جمله برای بر سر لطف آوردن خداوند به منظور پیشگیری یا پایان بخشیدن به یک مصیبت الهی؛ هنگامی که یک تهدید یا حملهای از سوی دشمنان و یا مصیبت طبیعی متوجه آنها میشد، به روزه عمومی توجه میکردند؛ و روزه داشتن به منظور کسب آمادگی برای قبول امری خطیر یا ملاقات با ارواح مردگان.
روزهای که امروز، بین یهودیان معمول است دو نوع میباشد: روزه واجب سالیانه که یکی روزه کیپور در روز قربان است به عنوان کفّاره گناه گرفته میشود و از ساعت 5 بعدازظهر روز دهم «ایلول» تا ساعت 7 بعدازظهر روز بعد ادامه داردو مدت آن 26 ساعت است. دوم، روز محرّم، روز شهادت زکریای نبی(ع) و خراب شدن بیتالمقدس است که از ساعت 9 بعدازظهر تا عصر دهم ماه «آب» انجام میگیرد.
روزه عملی عبادی و هماهنگ با روح و روان انسان است که در صورت تحقق دقیق با توجه به شرایط و معیارهای یک روزه واقعی نتایج گرانی را در امور روحی، روانی، معنوی، بهداشتی، اقتصادی و ... برای فرد و اجتماع به ارمغان می آورد.
روزه ظهور در پیروان ادیان الهی دارد، چون ناشی از مبدا ایمان و امر خدا میباشد و نیروی مقاومت را افزایش میدهد تا انسان را به مقام تقوا برساند.
روزه ضمن وجوب در ادیان الهی، انگیزه فطری نیز داشته زیرا بشر تعالی طلب که نمیخواست تا سطح حیوانات پایین بیاید و یکسره محکوم تمایلات و شهوات حیوانی گردد، روزه را وسیله و سپری برای مقاومت در برابر این گونه تمایلات قرار داده تا خود را به کمال برساند.
روزه گرفتن در میان ادیان الهی، تاریخی بس طولانی دارد و از جمله عبادات دیرینی است که پیدایش آن را میتوان با رانده شدن حضرت آدم و حوا از بهشت مقارن دانست.
بعضی مفسران میگویند که خداوند روزه روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه را بر آدم واجب کرد، علت آن بود هنگامی که آدم به زمین آمد از گرمی و تابش آفتاب سوخت و سیاه شد ولی پس از روزه بدنش سفید شد و به این جهت آن سه روز را ایام البیض خواندند.
صوم در لغت به معنای خودداری از عمل است البته در معنای آن این قید را اضافه کرده اند که به معنای خودداری از کارهای مخصوصی است که دل آدمی مشتاق آن باشد و اشتهای آن را داشته باشد.
اما صوم در فرهنگ و شریعت دینی عبارت از خودداری و پرهیز از چیزهایی خاص در زمان معین است.
در روایات اسلامی آمده که کتابهای بزرگ آسمانی همچون تورات، انجیل، زبور، صحف و قرآن در رمضان نازل شده اند. امام صادق علیهالسلام میفرماید: تورات در ششم ماه رمضان، انجیل در دوازدهم ماه رمضان، زبور داود در هجدهم ماه رمضان و قرآن در شب قدر نازل شده است.
تفاوت روزه در ادیان از جهت تعداد روزها و چگونگی روزه هاست، هرچند در ادیان مختلف جزئیات و کیفیت روزه تفاوت دارد اما اصل حکم روزه وجود دارد و هدف آن بطور کلی تهذیب نفس و ایجاد طهارت و پاکی معنوی و رفع رنج و بلاست .
غرض از ذکر مطالب یاد شده این است که باید بدانیم در بررسی پرهیز و روزه در ادیان دیگر، باید ذهن خود را از معنای مصطلح آن در اسلام و آنچه در شرع اسلام مبطل روزه محسوب میشود بخصوص خوردن و آشامیدن فراتر ببریم.
این فرانگری باید عوارض و لوازم آن را نیز دربگیرد، برای مثال روزه سکوت که به واسطه نذر، سوگند و ... واجب می شده و در میان قوم یهود متداول بوده به روزه مسلمانان شباهتی ندارد. حال به بررسی روزه در دین یهود می پردازیم.
روزه و روزه داری در دین یهود در تورات آمده است که حضرت موسی(ع) چهل روز و شب روزه داشته است چنانکه از قول حضرت موسی در تورات آمده است: «هنگام آمدنم، لوحهای سنگی یعنی لوحهای «عهد» یا ده «فرمان» را که خداوند با شما بست، در کوه چهل شب و روز ماندم و غذا و آب ننوشیدم». در دین یهود سه راه متعارف برای نزدیکی به خدا و کسب رحمت او موجود است: صم، قل، و مامون، یعنی روزه، دعا، و صدقه. بنابر این یک فرد مومن یهودی روزه می گیرد تا به خدا نزدیک شود. روزه یوم کیپور یا روزه توبه به عنوان روزه بزرگ و مهمترین روزه در آیین یهود است. این روزه، مهمترین واقعه مذهبی یهودیان در طول سال است؛ روزی که تمام اقشار یهودی آن را گرامی می دارند، زیرا به اعتقاد آنان در این روز گناهان بخشوده می شوند. در یوم کیپور که در ماه سپتامبر یا اکتبر و تعطیلی مذهبی یهودیان است، مردم روزه می گیرند و در کنیسه، دعای صبر می خوانند. آن روز را، روز کفاره هم می گویند. یهودیان شش روز دیگر را نیز روزه می گیرند؛ روز نهم آوریل، روزی که معبد یهودیان در آن روز تخریب شد از آن جمله است.
در تورات «سفر تثنیه» فصل نهم شماره 9 آمده است که قوم یهود اغلب در موقعی که فرصت می کردند و می خواستند اظهار عجز و تواضع درحضور خدا نمایند، روزه می گرفتند تا به گناهان خود اعتراف کرده و به واسطه روزه و توبه رضای خداوند را به دست آورند.
واژه عبری برای کلمه روزه، لفظ صوم است؛ در آئین یهود روزه جزئی از مجموعه اعمالی است که یک یهودی برای ذلیل ساختن تن و رنجور ساختن آن انجام میدهد.
روزه در تمام اوقات در میان هر طایفه و ملت و مذهب موقع ورود اندوه و رحمت غیرمترقبه معمول بوده است (یونس5:3) و میتوان گفت که حکم طبیعت است که در این مواقع پرورش و نمو را ترک میکند
روزه در مسیحیت
تاریخ روزه داری در دین مسیحیت به قبل از قرن هشتم میرسد، روزه در تقویم کلیسا هم ثبت شده و جزو آداب فقهی به شمار میرود. در انجیل آمده است که عیسی مسیح پیروان خود را امر به روزه
داری نموده است: آنگاه عیسی مسیح به قوت روح به پایان برده شد تا ابلیس او را امتحان کند، پس چهل شبانه روز روزه داشته و نهایتاً گرسنه گردید. در اناجیل به وجوب روزه تصریح شده و روزه دار
را ستوده و او را از ریا برحذر داشته است.سنت یهودی تا زمان عیسی مسیح – در صورت های مختلفش- یعنی پرهیز از خوراک، پرهیز از سخن و... رایج بوده و پس از او هم میان حواریان و کسانی که
مبلغ پیامش در مناطق مختلف جهان شدند، رواج داشته است. بطوری که روزه داری از خصوصیات حواریون و رسولان پیام عیسی بوده است.این امر نشانگر آن است عیسی مسیح خود به روزه عملاً
و قولاً توجه داشته و شاگردانش نیز پس از وی به امر روزه توجه داشته اند. جیمز هاکس در این باب میگوید: حیات حواریون و مومنین-(مسیحی) ایام گذشته، عمری مملو از افکار، لذت و زحمات
بیشمار و روزه داری بود. عیسی مسیح بی شک پیش از آغاز رسالتش، همچون یک یهودی، ایام روزه داری در دین یهود مثل روزه یوم کیپور را مراعات میکرده و به نظر برخی ، او تنها اصول را بیان کرده
و وضع قوانین را به عهده کلیسا نهاده است.چند نکته ای که در این دین حائز اهمیت است، این است که اولاً در مسیحیت دو واژه روزه و پرهیز وجود دارد که بین این دو تفاوتی وجود دارد به این نحو که
در ایامی که باید پرهیز را رعایت کرد، تنها از مصرف گوشت پرهیز میکنند ولی در ایام رعایت روزه همراه با پرهیز از گوشت غذای مصرفی و دفعات وعده غذا هم محدود میشود، دوماً یکی از روزهای
مهم در مسیحیت روز عید پاک یا the easter day است که به مناسبت قیام عیسی مسیح از قبر گرامی داشته میشود. هفته پیش از این روز «هفته مقدس» گفته میشود که در تعیین بسیاری از روزه
ها هم نقش مهمی دارد.نصارا در ماه رمضان روزه می گرفتند اما چون این ماه با فصل گرمای شدید تابستان مواجه می شد، ماه رمضان را به ماههای شمسی انتقال دادند تا ماه رمضان ثابت بماند. به
مرور زمان و به میل و سلیقه کشیشان و اسقفها 10 روز دیگر نیز به این روزه اضافه شد و در مجموع روزه اهل نصارا به 50 روز رسید. آنها به مدت چهل روز از اغذیه چرب و شیرین خودداری می کنند و
روز قبل از این 40 روز را سه شنبه چاق گویند که در آن روز هر چه بخواهند می خورند و می آشامند. هر یک از شاخه های دین مسیحی نیز نوعی روزه مخصوص به خود دارند .عیسی مسیح خود به
روزه عملاً و قولاً توجه داشته و شاگردانش نیز پس از وی به امر روزه توجه داشته اند
فلسفه روزه در مسیحیت
برخی میگویند که روزه و دعا وسایلی برای مقابله با وسواس های شیطانی است و روزه حقیقی آن است که هیچ بدی مرتکب نشوی و با قلبی خالص خود را وقف خدمت به خداوند کنی.
مسیحیان معتقدند که روزه ظاهری نیست بلکه باطنی و معنوی است و هدف اصلی آن این است که با فروتنی به خدا تقرب جویند و هدایت های او را بطلبند. همچنین در کتاب اشعیاء نبی، فصل 58،
آیات 6-9 در این باره چنین آمده که: «مگر روزهای که من می پسندم این نیست که بندهای شرارت را بگشائید و گره های یوغ را باز کنید و مظلومان را آزاد سازید و هر یوغ را بشکنید؟ مگر این نیست
که نان خود را بین گرسنگان تقسیم کنی و فقیران رانده شده را به خانه آوری و چون برهنه را بپوشانی و ... آنگاه دعا خواهی کرد و خداوند توبه را اجابت خواهد فرمود و استغاثه خواهی نمود و او
خواهد گفت که اینک حاضر هستم».
روزه مسیحی به منظور صواب و ریاضت و یا به دست آوردن دل خدا و نجات از گناه به جا آورده نمیشود زیرا آنان معتقدند با ریخته شدن خون مسیح بر صلیب و مرگ و دفن و قیام او از مردگان نجات از
گناه و طریق راه یافتن انسان به حضور خدا مهیا گردیده است.
بعضی از دلایل روزه گرفتن مسیحیان به شرح زیر میباشد:
2- مسیح به صدا و هدایت حضور خدا حساس باشد.
3- نفس سرکش ضعیف و سرکوب باشد.
4- پرستش و دعای مسیح قویتر و موثرتر باشد.
عقیده هست روزه مسیح کمک میکند که یاد بگیریم از خودخواهی انسان دوری و از خودگذشتگی داشته باشیم و بیشتر قدر و ارزش فداکاری عظیم را درک کنیم.
همچنین باید از ریاکاری و هرگونه ظاهرسازی و خودنمایی به دور باشد. چرا که عیسی در (انجیل متی فصل6، آیات 18-16 ) بدان اشاره کرده و میفرماید: «وقتی روزه
میگیرید مانند ریاکاران خودتان را افسرده نشان ندهید. آنان قیافه های خود را تغییر میدهند تا روزه دار بودن خود را به رخ بکشند. اما تو وقتی روزه میگیری سرت را روغن بزن و صورت خود را بشوی تا
مردم از روزه تو باخبر نشوند بلکه فقط پدر تو که در نهان است آن را بداند».
روزه در مسیحیت جامع احکام مذهبی نیست به همین دلیل روزه مسیحی در زمان و تحت قوانین خاصی نیست، آنها آزادند در هر زمان و با هدایت روح خدا بطور فردی و جمعی برای یک یا چند روز و
حتی برای چند ساعت روزه بگیرند.
روزه های مهم مسیح عبارت است از:
1- روزه روز جمعه قبل از عید پاک که در قرن دوم متداول بود.
2- روزه غیرکامل دوشنبه تا پنجشنبه هفته مقدس
3- روزه چهل روز قبل از عید پاک
4- روزه چهل روز قبل از هفته مقدس
5- روزه چهارشنبه و جمعه هر هفته؛ به مناسبت روز توطئه یهودیان برای دستگیری عیسی و روز جمعه بدلیل به صلیب کشیدن عیسی
6-روزه های فصلی
7- روزه، بعنوان کفاره گناهان
روزه روزهای یکشنبه روز عید پاک، روزه در روز نیطیکاست - بدان سبب که روز جشن و شادمانی است - ممنوع است.
سه فرقه کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان در مسیحیت روزه های خاص به خود را دارند و روزه هایشان با یکدیگر فرق میکند که در زیر به بعضی از آنها اشاره شده است:
کاتولیکها
آنها روزه روز چهارشنبه و جمعه الصلیب را میگیرند بعلاوه تمامی روزهای جمعه ماه انابت را که به دوران توبه و تعمق معروف است را روزه میگیرند، و در این دوران دو نوع غذای ساده و یک غذای
معمولی میخورند و از خوردن گوشت پرهیز میکنند.
ارتدوکس شرق
آنها نیز ماه انابت، روزه رسولان، روزه معراج مریم به آسمان، روزه ویژه میلاد مسیح و چند تا روزه یک روزه دارند بعلاوه تمامی روزهای چهارشنبه و جمعه که در این دوران از خوردن گوشت، لبنیات ، تخم مرغ و ماهی پرهیز میکنند.
پروتستان
روزه آنها به خود افراد، کلیساها و سازمانها بستگی دارد و در این مدت بطور کامل از لب زدن به آب و غذا خودداری میکنند و برخی مایعات را نمیخوردند و از خوردن یک یا چند وعده غذا صرف نظر میکنند.
همانطور که قبلاً اشاره شد روزه به عنوان یک مقوله دینی و عبادی امری نیست که به چند دین محدود باشد و اثری از آن در ادیان نباشد. شواهد تاریخی حاکی از آن است که اگر اختلافی هست در
صورت و کیفیت توجه به آن است نه در اصل آن و در میان اقوام مختلف در گذشته و حال، روزه و پرهیز جایگاه خاصی برای خود داشته و دارد.
روزه داری در ادیان خدا : بنا به نص قرآن، روزه علاوه بر مسلمانان بر امتهای پیش از آنها نیز واجب بوده است،1 البته بنا به نظر علمای تفسیر، علی رغم وجوب روزه بر تمام اقوام پیش از اسلام،
روزه ایشان شبیه روزه مسلمانان نیست؛ به عبارتی همه پیغمبران به امتهای خود دستور روزه دادهاند هرچند هرکدام، راه مخصوصی برای انجام این واجب الهی داشتهاند. مثلاً مدت زمان روزهداری
در اسلام از سپیده فجر تا غروب خورشید است که ممکن است در ادیان دیگر متفاوت باشد و چه بسا روزه در ادیان دیگر، از جمله یهود به صورت دیگری مطرح باشد؛ مثلاً روزه سکوت که به واسطه
نذر، سوگند و... واجب میشد. حال آن که در اسلام این نوع روزه جایز نیست. از امام سجاد(ع) نقل شده است: صوم السکوت حرام؛2 روزه سکوت حرام است و این به جهت تغییر شرایط اجتماعی و
است. بنابراین، در میان ادیان الهی احکام و مقررات زیادی که مشابه هم باشند یافت میشود، از این رو یکی از مبانی گفتگوی بین ادیان الهی همین احکام و مقررات متشابه میتواند باشد.
روزه در صحف حضرت ادریس(ع): حضرت ادریس پیامبر(ع) در صحف خویش میفرماید: هرگاه وارد ماه روزه شدید، خود را از هر پلیدی و ناپاکی پاک کنید و برای خداوند با قلبی خالص و نورانی و پاک از
فکرهای بد روزه بگیرید. دهنهای شما نباید فقط از خوردنیها امساک کند بلکه جوارح نیز باید از گناهان به دور باشند (یعنی اعضا باید از معصیت خدا امساک نمایند)
روزه در دین یهود: بعد از غرق شدن فرعون، قوم موسی از وی تقاضای کتاب کردند؛ چون خداوند میخواست کتابی برای هدایت این قوم بفرستد، ابتدا به حضرت موسی وحی فرمود که در پایین کوه
طور سی روز روزه بگیرد. موسی(ع) چنین کرد ولی متوجه شد که بر اثر روزه، بوی دهانش تغییر کرده است. با خود اندیشید که چه بسا با چنین بویی مناجات نمودن مناسب نباشد پس، از پوست
درخت خوشبویی برای مسواک زدن استفاده کرد تا بوی دهانش رفع شود. در وقت مناجات، جبرئیل آمد و گفت: بوی دهان روزهدار در نزد خداوند از بوی مُشک خوشتر است.4
در بخشهای مختلف کتاب عهد قدیم ـ کتاب مقدس یهودیان ـ از روزه داشتن قوم یهود و حتی غیر یهود سخن به میان آمده و نشان دهنده آن است که این قوم به عناوین مختلف روزه میگرفتهاند؛ مانند
روزه داشتن داود، عزرا، الیاس، دانیال و... از این رو روزه، یک ادب دینی کاملاً متداول برای نیل به هدف مورد نظر در میان یهودیان بوده است.
قوم یهود در موارد مختلف مبادرت به روزه گرفتن میکردند؛ از جمله برای بر سر لطف آوردن خداوند به منظور پیشگیری یا پایان بخشیدن به یک مصیبت الهی؛ هنگامی که یک تهدید یا حملهای از سوی
دشمنان و یا مصیبت طبیعی متوجه آنها میشد، به روزه عمومی توجه میکردند؛ و روزه داشتن به منظور کسب آمادگی برای قبول امری خطیر یا ملاقات با ارواح مردگان.
روزهای که امروز، بین یهودیان معمول است دو نوع میباشد: روزه واجب سالیانه که یکی روزه کیپور در روز قربان است به عنوان کفّاره گناه گرفته میشود و از ساعت 5 بعدازظهر روز دهم «ایلول» تا
ساعت 7 بعدازظهر روز بعد ادامه داردو مدت آن 26 ساعت است. دوم، روز محرّم، روز شهادت زکریای نبی(ع) و خراب شدن بیتالمقدس است که از ساعت 9 بعدازظهر تا عصر دهم ماه «آب» انجام
میگیرد.
برخی از آداب روزه در قوم یهود به شرح زیر است:
پرهیز از غذا و آب؛ روزه توأم با قربانی، روزه توأم با دعای اعتراف به گناه و توبه، روزه همراه با پلاس پوشیدن و خاک یا خاکستر بر سر نهادن و بر زمین یا خاکستر خوابیدن، قرائت تورات.
اسطورهها بخشی از فرهنگ و تاریخ مشترک هر قومی است و در میان ملل مختلف جهان از اهمیت خاصی برخوردار است. اسطوره در عادیترین معنای خود داستانی است دربارة یک خدا یا یک موجود ماوراءالطبیعی دیگر و گاه موضوع آن انسانی خداگونه یا فرمانروایی است که تباری ملکوتی دارد. مجموعهای از اسطورههای سنتی یک فرهنگ خاص، اساطیر آن فرهنگ را میسازند. این اساطیر توصیفها و تبیینهایی دربارة منشاء جهان به دست میدهند و به شیوة خاص خود توضیح میدهند که چرا جهان دگرگون شده و چرا برخی وقایع رخ دادهاند. هر اسطورهای کارکرد تبیینی و توضیحی خود را با ارجاع به خدایان و سایر موجودات ماوراءالطبیعی انجام میدهد. اسطوره در اخلاق و اجتماع بشری مینویسد «همچنانکه اسطوره بیانگر برخوردهای انسانی در جامعه است، نمودار اندیشة آدمی نسبت به کل هستی که محیطهای اجتماعی را در برمیگیرد نیز هست. این منشاء اجتماعی – طبیعی و نمود فوق طبیعی و خصلت انسانی سبب میشود که رمزهای اخلاقی مکمل رمزهای فوق طبیعی اسطوره شود و اسطوره مفهوم اخلاقی زندگی را از رهگذر پیکارها و زندگی قهرمانان اجتماعی و دینی عرضه دارد و گرایشهای هنری بشر را نسبت به واقعیت هستی بازتاب کند.»
نتایج این آزمایشات نشان داد قدرت درها در حذف خاطرات بسیار قویتر از توانایی یادآوری محیط اطراف ما است.
یک روانشناس آمریکایی با انجام تحقیقات جالبی نشان داد که چرا عبور از درها موجب می شود، افراد فراموش کنند که…
نتایج این آزمایشات نشان داد قدرت درها در حذف خاطرات بسیار قویتر از توانایی یادآوری محیط اطراف ما است.
یک روانشناس آمریکایی با انجام تحقیقات جالبی نشان داد که چرا عبور از درها موجب می شود، افراد فراموش کنند که برای انجام چه کاری آمده بودند.
بارها حتی برای کسانی که حافظه آهنین دارند پیش آمده است که وارد اتاق شوند و بعد از خود بپرسند: “آمده بودم چه کار کنم؟”
در این شرایط، نگاه کردن به اطراف برای یافتن چند نشانه که هدف از ورود به اتاق را یادآوری کنند بی فایده است.
اکنون “گابریل ردوانسکی”، استاد روانشناسی دانشگاه نوتردام در ایندیانا با آزمایش بر روی دانشجویان خود واکنش غیرمنتظره ذهن انسان را زمانی که از یک در عبور می کند بررسی کرد.
این دانشمند توضیح داد: “وارد یا خارج شدن از یک در مثل تجربه عبور از مرزها است که حوادث ضمنی یا عملکردها را از هم جدا و هر یک از آنها را در گوشه ای بایگانی می کند.”
این بدان معنی است که درها خاطرات را از یکدیگر جدا می کنند و بنابراین بازیابی فکر در محل پشت در دشوار می شود.
در حقیقت، در ذهن همان عملکردی وجود دارد که آپارتمانها از آن برخوردارند
به طوریکه هر آپارتمان به روشی واضح مرز میان حریمهای زندگی افراد را از هم جدا می کنند
“ردوانسکی” با انجام سه آزمایش واقعی و مجازی، حافظه دانشجویان خود را در دو وضعیت
(زمانی که در یک محیط واحد بدون هیچ نوع مانعی حرکت می کنند و زمانی که از طریق یک یا چند در از یک اتاق به اتاق دیگر می روند) بررسی کرد.
نتایج این بررسیها آشکارا نشان داد زمانی که داوطلبان حداقل از یک در عبور می کردند خطاهای سهوی بیشتری مرتکب می شدند.
اما زمانی که دانشجویان همان مسافت را اما بدون مانع طی می کردند فراموشیهای موقتی تا حد چشمگیری کاهش می یافت.
براساس گزارش لایوساینس، آزمایش اول در یک محیط مجازی و آزمایش دوم در یک محیط واقعی انجام شد
و هر دو به نتایج مشابهی رسید. در هر دو مورد، از دانشجویان خواسته شد
اشیایی را که خود آنها کمی قبل از روی میز به روی میز دیگری و یا در داخل جعبه ای گذاشته بودند دوباره پیدا کنند.
نتایج این آزمایشات نشان داد احتمال پیدا کردن اشیا زمانی که دانشجویان از یک اتاق به اتاق دیگر می رفتند به طور محسوسی کاهش می یافت.
در آزمایش سوم، “ردوانسکی” به منظور بررسی اینکه آیا خاطره با بازگشت به محیط اول می تواند بازگردد
یا خیر نشان داد که اگر مسیر بازگشت از طریق چند در انجام شود بازگشت به نقطه اولیه بی فایده است.
به بیانی ساده قدرت درها در حذف خاطرات بسیار قویتر از توانایی یادآوری محیط اطراف ما است.
محققان مدلی ریاضی ابداع کردند که طول عمر بیش از 100 سال را پیش بینی می کند.
به گزارش شبکه خبر دانشمندان دانشگاه بوستون راهی را ابداع کرده اند که به وسیله آن می توان احتمال طول عمر بالای صد سال را درافراد پیش بینی کرد.
این دستاورد با استفاده از بررسی صد و پنجاه نشانه ژنتیکی حاصل شده که به ویژه در افراد دارای طول عمر طولانی یافت شده است.
این دانشمندان روش ریاضی را ابداع کردند که با استفاده از آن و اطلاعات گرفته شده از این نشانه های ژنتیکی می توان بخت فرد در داشتن زندگی بیش از صد سال را برآورد کرد.
رسیدن به این سن پدیده ای کمیاب است و در کشورهای صنعتی از هر شش هزار نفر یکی این سن را تجربه می کند.
محققان بر این باورند که توانسته اند راز ژنتیکی طول عمر بالا را کشف کنند.
محققان دانشگاه بوستون بررسی خود را از سال هزار و نهصد و نود و پنج آغاز کردند و از آن پس ژنوم هزار فرد صد ساله را ارزیابی کرده اند.
این محققان مدل ریاضی خود را در این افراد آزمایش کردند که به میزان هفتاد وهفت درصد صحت آن اثبات شد.
سرود ملی هر کشور قطعه ای موسیقی میهن پرستانه و جذاب است که یکی از نمادهای ملی آن کشور محسوب می شود و به وسیله ی دیگر ملت ها و هم چنین سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.
پس از ظهور دولت های ملی در سده های 18، 19 و 20 میلادی بیشتر کشورها سرود ملی را که به طور معمول دارای 2 بخش شعر و موسیقی است، برای خود تعیین کردند که در مراسم رسمی، یادبودهای ملی، مسابقات ورزشی و دیگر مناسبت های ملی اجرا یا پخش می شود.
مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2014 از 12 ژوئن برابر 22 خرداد 1393 در برزیل و با حضور 32 کشور از جمله ایران آغاز شده است. پخش سرود ملی این کشورها در ابتدای بازی فوتبال، کنجکاوی بسیاری از مردم ایران را به دانستن معنای این سرودها برانگیخته است.
در این راستا بخش هایی از ترجمه این آواهای ملی که بیشتر بر حمایت و توجه پروردگار، آزادی، جاودانگی، استقلال، صلح، عشق، قانون و میهن پرستی تاکید دارند ارایه می گردد.
** جمهوری اسلامی ایران
سر زد از افق
مهرِ خاوران
فروغِ دیده حق باوران
بهمن! فر ایمان ماست
پیامت ای امام!
استقلال، آزادی
نقشِ جان ماست
شهیدان، پیچیده درگوش زمان فریادتان
پاینده مانی وجاودان
جمهوری اسلامی اریان
**آرژانتین
ای میرندگان، بانگ مقدس را بشنوید:
آزادی! آزادی! آزادی!
صدای زنجیرهای گسسته را بشنوید
و بر مسند نشستن مساوات شریف را بنگرید
**ایتالیا
بیایید تا یکی شویم و مهر بورزیم
از بهر یگانگی و عشق.
بر مردمان، آشکار ساز
راه و روش ایزدی را
بیایید تا از برای آزادی زادبوم خود
سوگند یاد کنیم.
** استرالیا
ای استرالیاییان، بیایید همگی مسرور باشیم
زیرا که جوان و آزادیم
خاکی از زر و غنایی برای کار و کوشش داریم
خانه ما را دریا دربر گرفته
سرزمین ما آکنده از موهبات طبیعی است
و از زیبایی هایی پرمایه و نادر
باشد تا در صفحات تاریخ، در هر برهه،
استرالیای زیبا ترقی کناد
پس بگذار تا با نوایی شاد بخوانیم
باشد تا استرالیای زیبا ترقی کناد!
**آلمان
اتحاد، قانون و آزادی
برای سرزمین پدری، آلمان!
بیایید همه برای این هدف تلاش کنیم
برادرانه، با قلب ها و با دستانمان!
اتحاد و قانون و آزادی
دلیل خوشبختی ما هستند،
در درخشش این اقبال، جوانه کن
جوانه کن، سرزمین پدری، آلمان!
**انگلیس
خداوند ملکه مهربان ما را حفظ کند
زنده باد ملکه اصیل ما
خداوند ملکه را حفظ کند!
عطا کن پیروزی برای او
شاد و باشکوه
پایدار باد حکومت ما
**الجزایر
ما سربازانی هستیم که در راه حق به پا خاسته ایم
و برای استقلال جنگیده ایم
آن هنگام که فریاد برآوردیم کسی ما را نشنید!
پس صدای باروت را آهنگ خود قرار داده ایم!
و نغمه مسلسل ها را ملودی خود قرار دادیم!
عزم خود را مصمم کرده ایم که الجزایر زنده بماند
شاهد باشید !شاهد باشید! شاهد باشید!
**اکوادور
درود بر تو ای میهن
ای وطن، گوییم به تو هزاران بار خجسته باد!
شکوه بر تو باد میهن من، شکوه بر تو باد!
** اروگوئه
آزادی، آزادی، ای خاوری ها!
این فریاد بود که میهن را نجات داد
آنجا که دلاورانش، در نبردهای سخت
از شوقی فراوان برافروخته بودند
**ایالات متحده آمریکا
در این ساعات فجر صبحگاهان، به من بگو چه می بینی
آیا آن پرچمی که دوش بر آن سلام دادیم را اکنون در نور سحرگاهان می بینی؟
پرچمی که خطوط راه راه پهن آن و ستارگان درخشان آن در این نبرد پر خطر
پرچمی که بر روی استحکامات ما دلاورانه در اهتزاز بود.
تابش سرخ پرتابه های دشمن و بمب های انفجاری آنان
در این شب آمدند و رفتند، اما پرچم ما در جای خود باقی ماند.
**اسپانیا
اسپانیا جاوید باد!
بیا با هم بسراییم!
با صداهای مختلف اما قلبی واحد
اسپانیا جاوید باد!
از دره های سبز تا دریاهای بی کران
سرود برادری
عشق به سرزمین مادری
کشوری که می داند چگونه در آغوش بگیرد،
آزادگان را در زیر آسمان آبی.
**بلژیک
ای بلژیک گرامی
ای سرزمین مقدس نیاکان
دل و جان ما وقف توست
نیروی ما را بپذیر و خون رگ هامان را پذیرا باش
در کار و در نبرد، هدف ما باش
شکوفا شو، ای سرزمین، با یکپارچگی گسست ناپذیر
همواره از آن خودت باش و بندگی غیر را مکن
**بوسنی
تو فروغ روح و روانی
اخگر آتش جاودان
ای مام ما، ای سرزمین بوسنی
من از آن توام
و در قلبم تو هستی
رودها، کوه ها
دریای نیلگونِ
بوسنی و هرزگوین
سرفراز و نام آور است.
**پرتغال
ای قهرمانان دریا، ای مردم بزرگوار
ای ملت دلاور، ای جاودانان،
امروز از نو بپاخیزید،
ای شما، شکوه پرتغال!
در میان یادمانده های مه آلود،
ای میهن، آوای نیاکان سربلندت را
حس می کنیم
که تو را به پیروزی رهنمون خواهد بود!
**روسیه
روسیه، ای دژ مقدسمان
روسیه، ای میهن عزیزمان
با اراده راسخ و عزم باشکوه ات
یادمان تمام دوران هایی
**برزیل
ای میهن گرامی
میهن پرستیدنی ما
درود، درود!
ای برزیل، رؤیایی پرشور، پرتویی پرنور
از مهر و امید بر زمین فرامی رسد
هنگامی که در آسمان های زیبا، خندان و روشن تو
پیکر صلیب جنوبی می درخشد
** ژاپن
باشد تا فرمانروایی شما
هزار سال، هشت هزار نسل، بپاید
تا ریگ ها
صخره سازند
و بر آن ها خزه بروید
**سوییس
زمانی که صبحدم آسمان به سرخی می گراید
و شعاع هایش به زمین ریخت می شود
تو ای آفریدگار در آن نورها دیده می شوی
هنگامی که «آلپ» با شکوه می تابد
به سوی خداوند دست به دعا بر می داریم
**ساحل عاج
درود ما بر تو، ای سرزمین امید
سرزمین مهربانی،
سپاهیان دلاور تو
برایت بزرگی به دست آوردند
**شیلی
پاک، شیلی، آسمانت آبی،
همچنین نسیم پاک از میان می گذرد،
و سرزمین های آراسته شده به گل و گیاهت
قالب پاکی از عدن هستند.
شکوه، کوهستان های سفیدت هست
که توسط خدا، به عنوان سنگر به تو داده شده است،
و آن دریایی که کاملا سواحلت را شستشو می دهد
به تو آینده ای روشن و پر زرق و برق را امید می دهد.
**غَنا
ای ایزد، میهن ما، غَنا، را خجسته دار
و کشور ما را بزرگ و نیرومند.
به ما جسارت بخش تا هماره
از آرمان آزادی و حق دفاع کنیم
دل هایمان را از فروتنی راستین بیآکن
و بگذار تا صداقت بی هراس را گرامی داریم
در پایداری در برابر ستمکار یاری مان رسان
با تمام اراده و قدرت مان، تا ابد.
** فرانسه
عشقِ مقدسِ میهن،
سپاه دادگیر ما را رهبر خواهد بود.
آزادی، آزادی گرانقدر،
پایدار همراه پشتیبانان ات بمان،
در لوای درفش ما، بگذار پیروزی
شتاب کند و با صدای مردانه اش بانگ بردارد،
تا دشمنانت، نَفَس به شماره افتاده و در دم مرگ،
پیروزی تو و شکوهِ ما را ببینند!
**کامرون
ای کامرون، ای میهن پدران مان
با غرور می کوشی تا آزادی ات را پاس داری
و چونان خورشید، پرچمت درخشان خواهد بود
**کلمبیا
ای فر بی غروب!
ای شادی بی پایان!
در شکنج درد
نیکی جوانه می زند
شب تاریک ترس به سر شد
**کرواسی
میهن زیبای ما،
این چنین دلاور و بزرگوار،
ای شکوه دیرین پدران ما
فرخنده باشی جاودان
ای عزیز، تو تنها عزت مایی
ای عزیز، تو تنها کس مایی
ای عزیز، ما عاشق دشت های توییم
ای عزیز، ما عاشق کوه های توییم
ای رود ساوا، ای رود دراوا، جاری بمانید
ای دانوب، از تب و تاب نمانی
ای دریای آبی سیر، به دنیا بگو
که کروآت، میهنش را دوست دارد
**کره جنوبی
تا بدان روزی که
کوه «باکدو» پابرجاست و آب های دریای خاور نخشکیده است
پروردگارا، کشور ما را پاس بدار و نگاه دار!
از رودخانه های پرشکوه و کوهساران؛
ای مردم بزرگ کره، به راه بزرگ کره ای، همیشه وفادار بمانید
همان گونه که کاج ها
برقله «نامسان» استوار ایستاده اند و باد و یخبندان را تاب می آورند
آنسان که گویی زره بر تن دارند،
روحیه پایدار ما نیز همین سان خواهد بود.
**کاستاریکا
ای میهن شریف، پرچم زیبای تو
نمود حیات توست که به ما ارزانی گشته.
زیر آسمان آبی و صافت
آشتی آرمیده است، سپید و پاک.
در مبارزه سرسختانه، با رنجی پرثمر،
رنجی که چهره مردان را برمی افروزد
پسران تو، با دستان ساده کارگری خود،
به، نام و ارج و افتخار ابدی دست یافتند
نام و ارج و افتخار ابدی.
درود بر تو ای میهن آزاده!
درود ای مام عشق!
اگر کسی بخواهد عزتت را لکه دار کند
مردمت را شاهد خواهی بود، دلاور و مردانه
با ابزار ساده ای در دست، که سلاح آن ها شده.
درود ای میهن! خاک پربرکت تو
مأمن و معاشی دلپذیر برای ماست
زیر آسمان آبی و صافت
زنده باد صلح و کار، تا جاودان ها!
**مکزیک
ای میهن، باشد تا فرشته ایزدی صلح،
ابروانت را با زیتون بپوشاند،
چرا که سرنوشت جاودان تو
به انگشت خداوند در بهشت نگاشته شد:
اما اگر دشمن بیگانه گستاخی کرده
و پا بر حریم خاکت گذارد،
ای میهن گرامی به این بیندیش
که خداوند هر پسرت را یک سرباز ساخته است.
**نیجریه
ای هم میهن بپاخیز!
و به فراخوان نیجریه سر فرود آور
تا که به میهن خود خدمت کنیم
با مهر و نیرو و ایمان.
رنج قهرمانان گذشته? ما،
هرگز بیهوده نخواهد بود.
تا که با دل و جان خدمت کنیم به ملتی که،
همبستگی اش با آزادی، آشتی و یگانگی است.
ای آفریدگار
راهبر آرمان شریف ما باش
و رهبرانمان را به درستی رهنما شو
جوانانمان را در دانش به واقعیات یاری نما
تا با مهر و پاکی پرورش یابند
و با راستی و درستی زندگی کنند،
به جایگاه های والا دست یابند،
و کشوری بسازند که در آن
آشتی و دادگری فرمان براند.
** هندوراس
پرچمت شکوه آسمان است
متقاطع با یک نوار برفی،
و در اعماق تقدسش می توان،
پنج ستاره کم سو دید.
**هلند
سپر و تکیه گاه من
تو هستی ای ایزد منان.
توکل من به توست.
مرا دیگر هرگز تنها نگذار.
بگذار تا پارسا بمانم
و خدمتگزار تو برای همیشه.
و ستمی که قلبم را آزرده،
شکست دهم.
**یونان
من همیشه تو را خواهم شناخت
با شمشیر هراس آوری که حمل می کنی
(بر گرفته از وبلاگ حسامسرا )
بیایید مثل گل باشیم
مثل گل باشیم که « ز خاک تیره می روید امّا نگاهش بر شعاع افتاب است »
مثل گل باشیم : در زمین است امّا بهشتی است ، بهشتی غریب
مثل گل باشیم ، همیشه متبسّم و شکفته
مثل گل باشیم ؛ سرشار از خوبی امّا خاموش . بی صدا و بی هیاهو می آید و می رود و همه ی هستی اش ایثار و بخشش است
مثل گل باشیم : همنشین خار است ، امّا سراسر زندگیش همچنان گل می ماند
مثل گل باشیم که در عین زیبایی ، سراپایش وقار و شرم و حیاست
مثل گل باشیم : یادآور بهشت
مثل گل باشیم : سراپا مهربانی و لطف و ایثار و سخاوت
مثل گل باشیم : پس از مرگ ، بذر زندگی بخش گل های دیگری باشیم
مثل گل باشیم « که عاشق نور است »
مثل گل باشیم : گرچه عمرمان نیز به کوتاهی عمر گل باشد
.: Weblog Themes By Pichak :.